Favorit Brno prochází významnými změnami. Tradiční cyklistický klub s více než pětašedesátiletou bohatou historií se v příštím roce vrací ke kořenům. Nová koncepce brněnského klubu je více zaměřena na dráhovou cyklistiku, ale silnice zůstává její neoddělitelnou součástí.
V posledních letech patřil tým ke stálicím na silniční scéně v kategorii mužů U23 a mezi mládeží. Pod vedením hlavního trenéra Františka Trkala se závodníci účastnili především silničních závodů. Trkal ve vedení Favoritu po dohodě letos končí a celý oddíl bude mnohem více kombinovat dráhu a silnici.
„Františku Trkalovi děkujeme za odvedenou práci v posledních letech. Nyní nastal čas na změnu a návrat k tradici. Na dráze se bude víc závodit i trénovat a tým mužů U23 bude určen zejména pro naše vlastní odchovance. Jeho základem budou Adam Křenek a Štěpán Široký, kteří se na dráhu specializují,“ říká Josef Vaishar, člen užšího vedení oddílu silniční a dráhové cyklistiky na Favoritu Brno.
Novým trenérem mužů bude Jiří Hochmann, bývalý dráhový reprezentant, dvojnásobný mistr Evropy v madisonu a odchovanec Favoritu. Hochmann v době své aktivní kariéry úspěšně kombinoval dráhové a silniční závody. Na silnici vyhrál například Brno – Velká Bíteš – Brno, etapový závod Okolo jižních Čech a v dresu Dukly Praha patřil k české silniční špičce. Sbírat úspěchy na dráze i na silnici je cílem celého Favoritu Brno. “Stylem, jakým dokázal Hochmann kombinovat tato dvě odvětví, se řadí k výjimečným novodobým postavám tuzemské cyklistiky. Do konce své kariéry závodil na dráze i na silnici na vysoké úrovni a proto věříme, že jeho angažováním se nám podaří přenést tyto zkušenosti i na naše závodníky,” nastiňuje Vaishar důvody spolupráce.
Hochmann má díky svým úspěchům v sedle dráhovky kontakty také v zahraničí a jeho jméno pomůže zajistit kvalitní a bohatý dráhový program. Vrcholy závodní sezóny jsou světové a evropské šampionáty, ale také prestižní podniky, které pořádá přímo Favorit Brno, tedy 500+1 kolo a Přilba Moravy. Kromě toho závodníci absolvují také kompletní Český pohár na silnici a další vhodné silniční závody u nás i v cizině.
„Nechceme už dopustit, aby naši nejtalentovanější závodníci na dráze odcházeli do jiných týmů, protože tu nemají dostatek závodních příležitostí. To se stalo například v případě talentovaného Jana Voneše. Adama Křenka a Štěpána Širokého jsme chtěli udržet a to se podařilo, ačkoliv již byli jednou nohou pryč,“ dodává Vaishar. „Adam si svými výsledky na dráze vydobyl zařazení do programu Brněnského centra sportovních nadějí a je přímo podporován městem. Štěpán byl v minulosti dvakrát čtvrtý na evropském šampionátu mezi juniory. Oba mají talent a nadějnou budoucnost na dráze i na silnici.“
Křenek s Širokým jsou základními stavebními kameny mužského týmu, který by v příštím roce měl mít čtyři až šest členů. Soupiska týmu zatím není kompletní a jednání s jezdci stále probíhají. Favorit se chce zaměřit na vlastní odchovance, ale přijímá i talentované závodníky, kteří se rozhodli studovat v Brně. „Studujícím závodníkům dokážeme nabídnout i nově zrekonstruované ubytování, aby měli dobré podmínky pro trénink a studium.“
Rozpočet týmu zůstává stejný jako v předešlých letech, ovšem kádr se zúžil a sníží se i provozní náklady, takže na každého jednoho závodníka bude k dispozici více finančních prostředků. Zajištěno je třítýdenní únorové soustředění na Mallorce a podařilo se získat nové partnery. Především společnost Barnex Sport, která závodníky vybaví špičkovými koly Trek Emonda a Madone a doplňky Bontrager. Tradiční sponzoři zůstávají, auta dodá společnost Opportunity, dealer vozů Renault a Dacia. Dresy v inovovaném designu ušije značka JER53Y.
Výchova vlastních talentů je pro Favorit stěžejní již od svého vzniku v roce 1957. K úspěšným odchovancům z poslední doby patří například také Jan Hirt, vítěz královské etapy Giro d’Italia. K jistým změnám tedy dojde i v kategoriích mladších a starších žáků, kadetů a juniorů. Novými trenéry jsou Jiří Janošek, trojnásobný juniorský mistr světa na dráze a Libor Matějka, bývalý silniční reprezentant a trenér. Matějka bude vzhledem ke svým zkušenostem plnit i funkci metodika a mentora.
Mladí závodníci se pod novým vedením budou více ukazovat na dráze. Kromě silničních a dráhových závodů je čeká také víc dráhových tréninků. „Máme k dispozici vlastní velodrom a je skvělé, že ho můžeme využít k tréninku. Pro vývoj mladých závodníků je dráha důležitá. Rozvíjet rychlost, orientaci jízdy v pelotonu a vůbec přehled o závodě jde nejlépe právě na dráze a takové možnosti, jaké má Favorit Brno, moc klubů nemá. Zkušenosti z dráhy pak závodníci uplatní i při silničních závodech,“ podotýká Matějka.
Důležitou součástí přípravy jsou společné tréninky, které se nově budou více týkat i mužů U23. Trenéři budou se závodníky všech kategorií díky společným tréninkům na silnici a na dráze v bližším kontaktu.
„Chceme budovat od základů. Chceme nadchnout malé a mladé závodníky a závodnice a vychovat talenty, kteří budou úspěšní na dráze i na silnici a budou mít možnost pokračovat ve Favoritu Brno i v kategorii U23,“ dodává Matějka.
I mládež bude těžit z kvalit Favoritu Brno při organizování závodů, ve kterém má dlouholetou tradici. „Velkým úspěchem posledních let je zvýšení mezinárodní konkurence na našich závodech 500+1 kolo a Přilba Moravy. Cíleně jsme začali zvát týmy i z dříve ne moc cyklisticky tradičních zemí jako z Izraele, Slovinska a Bulharska a to teď začíná nést své ovoce. Nejenom, že se našich závodů aktivně účastní, ale v rámci spolupráce nám zajišťují starty i na závodech v jejich zemích. Již nyní tak máme pozvánky pro mládežnické kategorie na silniční a dráhové závody například do Slovinska, Bulharska, Izraele a Polska,“ nastiňuje Josef Vaishar možný zahraniční program.